De 1.000 kilometer gepasseerd - Reisverslag uit Allariz, Spanje van Ben Sluijsveld - WaarBenJij.nu De 1.000 kilometer gepasseerd - Reisverslag uit Allariz, Spanje van Ben Sluijsveld - WaarBenJij.nu

De 1.000 kilometer gepasseerd

Door: dn'benno

Blijf op de hoogte en volg Ben

13 Augustus 2010 | Spanje, Allariz

Hallo allemaal,

Vrijdag gaan we op weg naar Allariz en volgens de routebeschrijving is het 66 kilometer. Om 8 uur zouden we kunnen ontbijten, maar helaas werd het iets later. We hadden gisteren gezien dat er sandwiches in de koeler liggen, wat koffie en een sapje erbij en je hebt al iets van een ontbijt. Zo tegen half negen gaan we op weg. Het is nog erg fris. We weten dat we gelijk moeten klimmen, dus gaan we gewoon weg in een korte mouw. De eerste klim viel erg mee, maar daarna hadden we een echte afdaling en dat hadden we de laatste dagen niet meer gehad. Dat was erg fris, om niet te zeggen eigenlijk gewoon koud. Toch genieten we van de afdaling. En als straf krijgen we direct daarna een pittge klim! Gelukkig is het voor de rest niet zo zwaar en zo zijn we rond de middag in Allariz. Gisteren hadden we niet het beste hotel gekozen, maar dat was ook niet anders. Het eten was maar net aan en er zaten veel vliegen op de kamer. Achteraf viel het toch wel mee met de vliegen. Dus vandaag is de slaapplaats hopelijk een stuk beter. De eerste indruk was goed, dus we gaan er voor. Een mooie kamer, de douche is goed en de rust hopelijk ook. Het oude gedeelte van de stad is tegen een helling gebouwd, in de bocht van een rivier. Echt een oude stadskern. Het is weer erg mooi en dat is toch elke keer weer genieten. In de middag proberen we bij het nonnenklooster de stempel te halen. In de hal van de entree dien je op een bel te drukken. Even daarna zien we een soort draaikast, met vier vakken in een gat in de muur bewegen. Vervolgens horen we een voruw in het spaans iets zeggen, maar verstaan doen we het niet. Omdat we denken dat we het klooster in mogen en het Spaans niet verstaan leg ik geld op het draaiplateau want ik had ergens iets van € 4,30 zien staan. Nog meer onverstaanbare woorden, ook de stempelkaart hadden we alvast meegestuurd, maar nog steeds geen oplossing. Dan komt een andere toerist ons gelukkig te hulp. Nu blijkt dat je niet het klooster zelf in kan/mag maar wel in het museum, de kerk of in de refuge kunt gaan. De bedragen zijn verschillend en is het bedrag wat ik gaf misschien een schenking? Gelukkig is alles goed gekomen, de stempel en ons geld teruggekregen. Met dank aan de vriendelijke toerist die ons goed geholpen heeft. Daarom hebben we vervolgens toch maar iets in het offerblok gedaan, is die schenking dus toch nog goed gekomen. Op zich kunnen we ons redelijk verstaanbaar maken in het Spaans, maar in dit gedeelte van Spanje spreken ze een flink dialekt en dat is toch weer wennen. Verder is het weer een mooie stad en genieten we met volle teugen. Het weer was wat minder vannochtend maar het is nu weer mooi weer. We hebben vandaag 68 kilometer en de nodige hoogtemeters in de benen zitten. In totaal zijn we nu reeds de 1.000 kilometer gepasseerd.

Groetjes,

Ben en Wim

• 14 Augustus 2010 - 23:03

Ellen Robben:

He Ben en Wim,

Jullie maken echt van alles mee geloof ik. Leuk om te lezen dat het allemaal zo goed gaat.Nog veel succes verder.

• 15 Augustus 2010 - 09:18

Cor En Corry :

Hi Ben en Wim,
    Zo te lezen is Ben weer de Ben van 2008. Ik hoop voor jou dat het ook zo voelt,maar volgens mij geniet je weer van het fietsen en dat is erg nooi. Je moet het alleen niet gaan overdrijven door ook nog s`nachts je helm op te houden. Wat betreft mijn fietsen, ik heb het na Israel en 7x de Alpe d`HuZes wel gehad met het lange fietswerk.Zoek nog een nooi weekend om met Corry een stuk van het Pieterpad te wandelen. Groeten en nog veel plezier.

• 15 Augustus 2010 - 20:16

Annette Rob:

ben en wim
    gefeliciteerd dat jullie al zoveel kilometers gefietst hebben we hopen dat jullie het halen groetjes annette rob

• 16 Augustus 2010 - 10:49

Ria Ververs:

Hebben jullie toch weer een goede daad gedaan, en het blijft een leuke herinnering als je denkt binnen te mogen en ook nog eens je kaart in de draaikast meegeeft. Lachen......Wim.
    groetjes en nog veel plezier samen.